הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

הסכם שהושג ע"י הודאה שנמסרה מתוך לחץ וגרמה להטעית בית הדין / בית הדין תל אביב 55527/6

הרב ישראל שחור, הרב דניאל כץ, הרב נפתלי הייזלר ( בית הדין הרבני האזורי תל אביב)
אשה הודתה בבית הדין שהיא הרה לגבר אחר. עקב כך סודר גט מהרש"ם ונחתם הסכם מוטה מאד לטובת האיש. כעת טוענת האשה שהאיש אילץ אותה להודות במה שלא היה. ואילץ אותה לחתום על ההסכם המעביר לו זכויות רבות מנכסיה. האשה נמצאה דוברת אמת בפוליגרף. הבעל סרב להבדק. בי ת הדין ביטל את ההסכם.

 

ב"ה

תיק 55527/6

 

 בבית הדין הרבני האזורי תל אביב יפו

לפני כבוד הדיינים:

הרב ישראל שחור, הרב דניאל כ"ץ, הרב נפתלי הייזלר

המבקש:

פלוני

(ע"י ב"כ עו"ד יעקב חנגל)

 

נגד

 

 

 

 

המשיבה:

פלונית
 

(ע"י ב"כ עו"ד ירדנה אסייג-בן
שלום)

 

           
 

הנדון: ביטול הסכם שאושר בבית הדין עקב גילוי מעשה רמיה שהובילו לכריתתו

החלטה

בפני בית הדין סיכומי הצדדים. הצדדים גרושים והתביעה הנוכחית עוסקת בתוקפו של הסכם הגירושין. בית הדין קיבל עדים והצדדים טענו ונחקרו.

ההסכם המדובר אושר לאחר שהצדדים הופיעו בבית הדין בכ"ו אלול ה'תשע"ח (6/9/18)                            כאשר האישה הציגה את עצמה שהיא כביכול בהריון מאדם זר [ד], בית הדין ערך לצדדים גט מהרש"ם בדחיפות. ובנוסף אישר את ההסכם כדלהלן:

 הסכם

בין [ר]

לבין [ח]

....

הוסכם בין הצדדים

 

דירה נשארת אצל הבעל וילדים במפורט להלן ואין לאשה [ח] שום תביעה כספית בעבור הדירה.

מוסכם על הצדדים שהילדים נשארים ברשותו של הבעל [ר] ובאחריותו לדאוג לכל צרכי הילדים הגשמיים והרוחניים.

חובות המשותפים  לבני הזוג יחולו על שניהם עד לרגע הסכם זה, רשויות, בנק, עירייה והוצל"פ.

האישה [ח] מוותרת על כל תביעה כספית מזונות מגורים שלטענתה היא מסודרת

...

...

על זאת באנו על החתום :

 

[ר]                                                                                                                           [ח]          

חתימה                                                                                              חתימה

טענות האישה

בהסכם המצורף נקבע שהדירה תעבור בשלמותה לאיש, לטענתה מקור הכספים לדירה היה בפיצויים שהאישה קיבלה על תאונת דרכים ועל כן הדירה הייתה רשומה כולה על שמה, ההעברה נעשתה בכפיה ובתחבולה מצד האיש. על כן היא מבקשת לבטל את העברת הדירה לאיש.

האישה מתארת מסכת חיים קשה לדבריה הבעל אילץ אותה לחיות עם גברים אחרים, אנס אותה בעצמו, נהג כלפיה באלימות, ולבסוף גם אילץ אותה לשקר לבית הדין ולהציג את עצמה כאשה בהריון מגבר אחר בכדי להוציא גט במהירות, ולקבל את הדירה שנקנתה מכספי הפיצויים שלה.

לטענתה, מצבה הקשה של האישה עלה מן העדות בבית הדין של העובדת הסוציאלית הגב' [א] וכן מצורפת הצהרת הרב [פ] שטיפל באשה לאחר הגירושין.

בנוסף הרב [ח] שערך את ההסכם העיד שלא היה לו כל מגע עם האישה, והוא יצא מתוך הנחה שהיא זינתה ונאסרה על בעלה כפי שלאחר מכן סבר גם בית הדין.

האישה עשתה בדיקת פוליגרף מטעם עצמה, ויצאה דוברת אמת, האיש לא הסכים להיבדק.

על כן ברור שכל ההסכם לא נעשה ביושר כי אם ברמאות ומתוך לחץ חזק על האישה שנרדפה                      על ידי האיש ונסה על חייה, ותוך כדי הערמה על הרבנים שערכו את ההסכם ועל בית הדין.

בפרוטוקול הדיון לאישור ההסכם, מופיע שבית הדין שאל אותה מדוע היא משאירה את הדירה לאיש והיא ענתה שזה עבור הילדים שמתגוררים אתו, אך באמת אין זה מצדיק העברת הדירה לאיש, די בכך שהיא תאפשר לו לגור בדירה עד שהילדים יגדלו. הסיבה האמיתית הייתה הפחד שלה מהאיש.

העיכוב בהגשת בקשתה של האישה נבע מכך שהייתה זקוקה לשיקום ולהתאוששות מחיי הנישואין.

טענות האיש

האיש טוען שהאישה הפנתה עורף לגיור שעברה ולקבלת המצוות, והותירה את האיש                           לגדל ארבעה ילדים לבד כאשר היא מנתקת איתם קשר לחלוטין.

כל הטענות כנגדו מוכחשות ולא היו מעולם.

הוא לא צריך לעבור בדיקת פוליגרף, חובת ההוכחה עליה.

לעניין ההיריון המדומה, הוא באמת האמין שהיא בהריון מגבר אחר, והיא זו שרימתה אותו.

לגבי ההוכחות, לדבריו העובדת הסוציאלית הגזימה בעדותה. במשך כל השנים לא הוגשה                    תלונה במשטרה וגם לא נעשה כל טיפול, כאשר לכאורה הדבר התבקש במשפחה כזו.

הרב [פ] לא העיד בבית הדין ואין להתייחס לדבריו.

הרב [ח] העיד את האמת שהכנת ההסכם הייתה על בסיס דבריה של האישה שהיא נאסרה על בעלה, ונעשתה בכל הרצינות ולאחר שווידא עם בית החולים מעיני הישועה שהאישה כשירה מבחינה פסיכיאטרית.

דיון והכרעה

התשתית ההלכתית. באופן עקרוני הסכם שמוגש לבית הדין על ידי הצדדים נבחן על ידי הדיינים ואושר, ניתן לביטול רק במקרה שבו הוכח שהייתה עוולה קיצונית והעלמת פרטים הדבר מאפשר ביטול ההסכם.

במקרה דנן יש בהחלט דבר חריג בהסכם בו האישה מעבירה לאיש בשלמות דירה שרשומה על שמה, ואפשר שעל פי חוק אף אינה עומדת לחלוקה אם אכן הכספים לרכישתה הגיעו מפיצויים.

כמו כן בוודאי במהלך אישור ההסכם נערכה תרמית כלפי בית הדין היות והאישה הוצגה כמי שבהריון על כל המשתמע ובפועל היא לא הייתה בהריון. אמנם הצדדים נחלקים מי ניהל את התרמית האם האישה רימתה את כולם כולל את האיש, או שהאיש הוא ניהל את התחבולה מתוך מטרה להעביר את הדירה על שמו לאחר שהוא מציג את האישה כמי שמזנה עם אחרים.

עוד עובדה שאין חולק עליה שהאישה אינה בקו הבריאות ועברה תאונה קשה מלפני מספר שנים שגרמה לפגיעה קשה באישה ובבריאותה בהרבה תחומים.

לאחר העיון בחקירות ובעדויות בית הדין מוצא שאכן התמונה קשה ומורכבת.

העובדת הסוציאלית [א] העידה באופן ברור שמדובר באחד המקרים הקשים בהם היא נתקלה ובלשונה:

קודם כל אנחנו כן מנוסים , אני כבר 21 שנה במרכז למניעת אלימות. היה לי קשה מאד ולכולם היה לנו קשה זוכרים את [ח], היה לנו המון מקרים ואחד המקרים שאני זוכרת התרשמתי מהפחד שלה ושהיא לא יכלה לחזור והייתה מפחדת היא דיברה גם על איומים של הבעל וגם על ההתייחסות של הילדים היה שם ילד בן 20 שנתן לה מכה מלפני כן ואני אח"כ גם הייתי נוכחת. כי התקשרתי וראיתי איך היא באה עם המזוודה ושמה היה כל העולם שלה ולא ידעה לאן ללכת אבודה ומפוחדת ומאוימת והכי קשה היה נפשית שהיא לא רואה דרך לחזור לבית.

עדותה של העובדת הסוציאלית מלאה בפרטים רבים נוספים שלא נעתיק אותם, אך הם מציגים מקרה קיצוני ויוצא דופן.

אכן יש מקום לדון בכשרותה לעדות, אך מדובר במקרה זה בחוות דעת של בעלת מקצוע שעליו נאמר "חזקה על אומן דלא מרע אומנותיה", ולא בעדות רגילה.

לפחות ראויים הדברים לשמש כיסוד לאומדנה ורגלים לדבר בוודאי יש כאן.                                              ברור גם שאם בית הדין שאישר את ההסכם היה יודע שיש חוות דעת כזאת של עובדת סוציאלית                על המצב שבין בני הזוג היה שוקל ובוחן את ההסכם באופן שונה לחלוטין.

גם בחקירות הועלו פרטים המציגים את המקרה כמקרה חריג ביותר, הטענות שהועלו אינן מצויות ומפני הכבוד לא נפרטן.

גם הרב שהכין את ההסכם לא היה מעורה בפרטי הדברים וכן הוא מסר בעדותו שהוא הוטעה לחשוב שיש לאשה הריון מאיש זר.

כל הדברים האלו, הן הטענות החמורות והמורכבות של מקרה זה, והן התרמית של ההיריון מאיש זר, גרמו מצד אחד ליצירת הסכם מוטה באופן משמעותי לטובת האיש, על ידי הרבנים עורכי ההסכם, וגם לא עמדו כלל לפני בית הדין שאישר את ההסכם ושרומה על ידי הצדדים על הריון מדומה עד כדי עריכת גט מהרש"ם. מבלי להיכנס לשאלה מי הרמאי ומי היוזם והרוח החיה בכל העניין, הרי שבוודאי האיש נמצא הצד המורווח מכל התהליך.

לנוכח זאת בית קובע שבמקרה כזה בו ההסכם הושג ברמאות הוא בטל ומבוטל.

על הצדדים לפתוח תיקים מתאימים לצורך בירור מחדש של כל הסוגיות שבהסכם.

ההחלטה מותרת לפרסום לאחר השמטת פרטי הזיהוי של הצדדים ושל המעורבים בדבר.

ניתן ביום כ"ג בשבט התשפ"ב (25/01/2022).

 

 

 

 

הרב ישראל שחור

הרב דניאל כ"ץ

הרב נפתלי הייזלר

 

 

עותק זה עשוי להכיל שינויי ותיקוני עריכה