הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

התחייבות מעסיק לשמור על חפצי עובד / ארץ חמדה גזית 70038

הרב יוסף כרמל, הרב סיני לוי, הרב אורי סדן ( ארץ חמדה גזית - ירושלים)
התובעת עבדה כמלצרית בחברה להפקת אירועים. לטענתה, האחראי עליה אמר לה להניח את תיקה הפרטי במקום מסוים ולהתחיל לעבוד, ובמהלך הערב נגנב לתובעת פלאפון שהיה בתיק. התובעת תובעת מהחברה 1800 ₪ על שווי הפלאפון. כמו כן, היא תובעת את שכר עבודתה שלא שולם לה עד כה. הנתבעת מודה שלא שולם לתובעת שכרה, אך היא מכחישה את אחריותה על הפלאפון. לטענתה אומנם אין היא יודעת מי אמר לעובדת להניח את התיק באותו מקום, אך ההנחיות של החברה הן שאין להשאיר חפצי ערך בתיקים ואין החברה אחראית לחפצים שיגנבו מהתיקים.

תמצית פסק הדין

בפני בית הדין בירושלים נידונה תביעה על תשלום שכר וחיוב שומר על גניבה. 

התובעת עבדה כמלצרית בחברה להפקת אירועים. לטענתה, האחראי עליה אמר לה להניח את תיקה הפרטי במקום מסוים ולהתחיל לעבוד, ובמהלך הערב נגנב לתובעת פלאפון שהיה בתיק. התובעת תובעת מהחברה 1800 ₪ על שווי הפלאפון. כמו כן, היא תובעת את שכר עבודתה שלא שולם לה עד כה.
הנתבעת מודה שלא שולם לתובעת שכרה, אך היא מכחישה את אחריותה על הפלאפון. לטענתה אומנם אין היא יודעת מי אמר לעובדת להניח את התיק באותו מקום, אך ההנחיות של החברה הן שאין להשאיר חפצי ערך בתיקים ואין החברה אחראית לחפצים שיגנבו מהתיקים.

 

נושאי הדיון

בית הדין דן והכריע במספר נקודות עקרוניות:
א. שכר העבודה – בית הדין מחה בפני הנתבעת על אי התשלום והנחה אותה שלהבא חובה עליה לשלם בערב על העבודה כדין חיוב התורה. בנוסף, כאשר הכסף עומד ומחכה לעובד על החברה חלה החובה לדאוג לידע את העובד על כך.
ב. קבלת שמירה ע"י אמירת "הנח כאן" – לטענת התובעת היא נתבקשה להניח את התיק ולהתחיל לעבוד ויש לראות באמירה זאת קבלת שמירה. אמנם, בגמרא בב"מ פא: מובא שאם אמר אדם "הנח" סתם יש בזה ספק ואין להתייחס לזה כאל קבלת שמירה; אך בית הדין הכריע שבנידון דידן אם נכונים דברי התובעת מובן שהאחראי ביקש להשאיר את הרושם שהוא אחראי ויש לראות בזה קבלת שמירה. כמו כן, מדובר כאן בשומר שכר כיון שהוא מקבל תמורה ע"י עבודתה.
ג. קנין בשומרים – בית הדין הביא את מחלוקת הראשונים האם צריך קנין בקבלת שמירה והכריע שבנדון דידן כיון שהחברה שכרה את המקום גם לשיטת הרמב"ם שצריך קנין מועילה התחייבות בשמירה באמירת "הנח" ברשות השומר.
ד. מעמדו של האחראי – בעל החברה טוען שההנחיה הכללית היא שאין להשאיר חפצי ערך בתיקים, וזאת בניגוד לדברי האחראי על אותה עובדת באותו ערב. מתוך הדברים, הסתבר שהאחראי שינה משליחותו ועליו לשאת בתוצאות. עם זאת, בית הדין קבע שבמקרה זה על החברה לשאת בתשלום משום שהאחראי פעל לשם החברה ומשום שהוא היה נציג החברה כלפי התובעת.
ה. שבועה ותשלום על פי טענות הצדדים – הדיון עד כה נשען על גרסתה של התובעת; אולם החברה לא איתרה את האחראי מאותו ערב, ואף טענה כי הנחייתה היא שלא להשאיר חפצים. לאור זאת יש לראות את טענתה של החברה כ"איני יודע אם התחייבתי". אמנם, כיון שהחברה מודה שלא שולם שכר העבודה ממילא מתחייבת החברה בשבועת מודה במקצת. חיוב זה אינו פשוט כאן כיון שהחברה "אינה יכול להישבע" שאינה יודעת מה אמר האחראי. אך כיון שלא היה להם לדעת, הדבר תלוי במחלוקת הפוסקים האם כשלא היה לו לדעת אומרים מתוך שאינו יכול להישבע משלם.
 

פסק הדין

משקלול הדברים חייב בית הדין את הנתבעת בשכר העובדה ועוד שליש מסכום הפלאפון, וכן בהשתתפות בהוצאות התביעה, סה"כ 700 ₪.