הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

מטלת ביצוע באזרחות - העסקת בני נוער

הרב אריה וולהנדלר, הרב עדו רכניץ
סיפור מסגרת זה עוסק בנושא הקרוב לליבם של נערים - ניצולם על ידי מעסיקים. החידוש בנוסח מסגרת זה על פני הנוסח המוצע באתר משרד החינוך הוא בשילוב של מקורות תורניים המצביעים על חומרתה ההלכתית של הבעיה וכמו כן הצבעה מרומזת על אפשרות פיתרון תורנית כפניה לבית דין לממונות הפוסק על פי ההלכה.

מבוא למורה

סיפור מסגרת זה עוסק בנושא הקרוב לליבם של נערים - ניצולם על ידי מעסיקים. החידוש בנוסח מסגרת זה על פני הנוסח המוצע באתר משרד החינוך הוא בשילוב של מקורות תורניים המצביעים על חומרתה ההלכתית של הבעיה וכמו כן הצבעה מרומזת על אפשרות פיתרון תורנית כפניה לבית דין לממונות הפוסק על פי ההלכה. בהקשר של פיתרונות מוצעים ניתן להפנות את התלמידים ל"מעגלי צדק" (http://www.mtzedek.org.il) אשר עוסק במתן "תו חברתי" לעסקים אשר רותם את ציבור הקונים לשמירה על זכויותיהם של העובדים. וכן להצעה מעשית לפיתרון ניצול בני נוער בתחום המזון אותה מעלה הרב אברהם גיסר המופיעה באתר מעגלי צדק בכתובת (ההצעה מועלת בפיסקה האחרונה של המאמר):

 http://www.mtzedek.org.il/maamarview1.asp?id=23

 

סיפור מסגרת: העסקת בני נוער

רבים מבני הנוער בישראל (עד גיל 18) עובדים בזמן תקופת הלימודים ובמהלך חופשת הקיץ. במקרים רבים, מעסיקיהם אינם מקפידים על שמירת חוקי העבודה: בני נוער רבים מקבלים פחות משכר המינימום המגיע להם, הם עובדים שעות רבות מהמותר על פי החוק, ולעיתים משכורתם לא משולמת בזמן. סקרים הנערכים מעת לעת, (כגון זה שנערך בקיץ תש"ע על ידי 'עוקץ מערכות'), חושפים את מימדיה הנרחבים של התופעה.

קיימים חוקים ספציפים המגדירים את חובתם של מעסיקים כלפי בני נוער. יתר על כן, אין מדובר בבעיה אזרחית גרידא כי אם גם בבעיה דתית כיוון שלדעת פוסקי ההלכה, לחוקי העבודה יש תוקף הלכתי מחייב. זאת ועוד, זיקתם של חלק מהחוקים, אותה חוקקה הכנסת, המגינים על העובד, ובני נוער בכללם, מצוי בתורה אשר ציוותה על הגנת החלש. בין החוקים נזכיר את חוק עבודה ומנוחה האוסר על עבודה בימים מסויימים (כשבת וימים טובים), איסור על הלנת שכר ועוד . זאת ועוד, התחייבותה של המדינה מעוגנת גם בהסכם בין לאומי, מסגרת האמנה לזכויות הילד של האו"ם, בו היא מתחייבת למנוע ניצול כלכלי של ילדים ונוער.

אולם, בתחום האכיפה, משרד התמ"ת האחראי על אכיפת החוק מעסיק מספר מועט מדי של פקחים אשר אינם מצליחים לאכוף על המעסיקים את החוק.

כתוצאה מכך, בני הנוער, אשר אינם יודעים מה הם זכויותיהם וכן אינם יודעים כיצד יוכלו לממש את זכותם לתנאים ולתשלום על פי החוק מנוצלים על ידי מעסיקיהם.

הסתדרות הנוער העובד והלומד המייצגת בבתי משפט אלפי בני נוער מנוצלים מוסרת שקיימים בני נוער רבים החוששים להתלונן מחשש שיאבדו את מקום עבודתם. בנוסף, הארגון מותח ביקורת על בתי הדין לעבודה שהדיון בהם מתנהל לאיטו ובסופו של דבר לעיתים קרובות לא נפסקים פיצויים על הלנת שכר על ידי בית המשפט. מהנהלת בתי הדין ארץ חמדה-גזית (בית דין פרטי לממונות הפוסק על פי ההלכה) נמסר שאף הם חשים את התרחבות התופעה במספרם הגדל של בני הנוער הניגשים להגיש תביעה בבתי הדין. ובכך מנצלים את יתרונם הגדול של בתי הדין שהם נגישים גם ללא יצוג על ידי עורך דין אגרת הדיון נמוכה מאוד ופסק הדין ניתן במהירות. 

 

הסיפור מעלה בעיות ונושאים מתחום מקצוע האזרחות: זכויות האדם בישראל, רשויות השלטון, שלטון החוק, מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ועוד.

עליכם לבחור בעיה אמיתית אחת העולה מתוך סיפור המסגרת ולנסחה, להציג אותה ולהסביר את הרקע שלה בקצרה, לחקור אותה, להציג את ממצאיכם ולמצוא לה פתרון מעשי ומנומק, שיבטא את התכנים והעקרונות שנלמדו באזרחות. ולבסוף עליכם להציג תוצר המייצג את הפתרון הנראה לכם מתאים ביותר לפתור בעיה זו.

התוצר הסופי הנדרש הוא הכנת מצגת שתופנה לגורם מתאים (יש להסביר ולנמק מיהו גורם זה ומדוע דווקא הוא נבחר על ידכם) שעשוי לסייע בפתרון הבעיה או לקדם את הפתרון לבעיה.

 

במהלך העבודה עליכם:

  1. לזהות קושי אמיתי הקשור לתופעה עליה מדבר סיפור המסגרת ולהציגו כבעיה אזרחית
  2. להסביר את הרקע של הבעיה האזרחית בקצרה, תוך שימוש ב – 2-3 מקורות אמינים, עדכניים ורלוונטיים לנושא המבהירים את הבעיה ומאפשרים ניסוח ממוקד יותר של הבעיה ; עליכם לנמק מדוע בחרתם דווקא במקורות מידע אלה, תוך קישור והתבססות על ידע נלמד מתחומי התוכן
  3. לבדוק את הבעיה האזרחית ולאסוף עליה נתונים מהשטח באמצעות כלי בדיקה מתאים - עריכת שאלון הכולל 20 – 30 נשאלים, 5-10 שאלות לשאלון או ראיונות לשני מרואיינים מתאימים לדון בבעיה כאשר הראיונות מתייחסים ובודקים את הבעיה שהקבוצה בחרה לעסוק בה ותורמים להתוויית דרך לפתרון. עליכם לנמק מדוע בחרתם להשתמש דווקא בכלי החקר המסוים.
  4. להציג את הממצאים שנאספו על פי כללי הצגת ממצאים שלמדתם ובדיקת ההלימה בין הממצאים לבין הבעיה שניסחה הקבוצה.
  5. לבסס טיעון, על סמך הממצאים שנאספו בסקירת הספרות ובבדיקת השטח, שיוביל למסקנה שתהווה בסיס לפתרון.
  6. למצוא לבעיה הנבדקת פתרון מעשי ומנומק, תוך התייחסות ליתרונות וחסרונות הפתרון המוצע. הפתרון צריך להוכיח את הידע שלכם על התכנים ומושגים שלמדתם בשיעורי האזרחות מתחומי התוכן. לבחור דרך הולמת ליישום הפתרון הנבחר ולהתחיל בביצועה. התוצר – הדרך ליישום הפתרון - הוא מהלך המהווה את תחילת הביצוע של הפתרון המוצע. עליכם לנמק את בחירת התוצר תוך התייחסות לגורם האזרחי אליו מופנה הפתרון והסבר מדוע דווקא הוא נבחר על ידכם .
  7. התוצר יכול להיות עצומה, כתבה, הפגנה, פניה לגופים שונים - עתירה לבג"ץ, פניה לחברי כנסת עם טיוטת הצעת חוק, פניה לארגונים חברתיים או מסחריים, דעת קהל ועוד. עליכם, התלמידים, להעביר את התוצר לגורם האזרחי אליו הוא מופנה.
  8. לכתוב יומן למידה אישי לאורך כל התהליך – החל מגזירת הבעיה ועד הצגת הפתרון ושליחת התוצר למענו.

כתיבת העבודה ועריכתה על פי ההנחיות שניתנו.

 

פריטי מידע ומקורות אפשריים

  • כתבה על תופעת ניצול בני נוער:

http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3186733,00.html

 

  • ריכוז חוקים העוסקים בזכויות וחובות בתעסוקת בני נוער:

http://www.gov.il/FirstGov/TopNav/Situations/SPopulationsGuides/SUTeenagers/SUTEmployRules

 

  • הרב אורי סדן, תחומין כו, עמ' 394–400

https://sites.google.com/site/jewisheconomy/laborlaw

  • הרב אורי סדן, "עבודת ילדים בחופש הקיץ", אמונת עתיך 97

http://www.dintora.org/article/743