הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

ערבות הדדית חיי אדם עני המהפך בחררה תחרות דיני חברות סמכות השלטון המקומי שכנים דיני עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך ועשית הישר והטוב טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה דינא דמלכותא חזרה מהתחייבות דיני חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית התמודדות עם כשלים חוזים משפטי ארץ גבורה מצור פדיון שבויים משמעת מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר דבר האבד גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה דיני ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זכיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי דיני משפחה לימודי אזרחות בתי הדין הרבניים עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה חוזה לטובת צד שלישי מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמני הקדש חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה משפטי ארץ ד - חוזים ודיניהם תום לב פסולי דין ערך זכויות עתידיות גיור משומדים זכרון דברים עריכת דין אסמכתא חשבון בנק נאמנות אב על כשרות בניו ממזרות שיעורים במסגרת מרכז הלכה והוראה עד מומחה עד פסול מורדת פוליגרף זכות עמידה בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התחייבות מופרזת התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה אופן קבלת עדות חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות חקירה וראיה ביוזמת בית הדין מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה טוהר המידות צנעת הפרט כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה

פסקי דין שנכתבו על ידי בית הדין הרבני האזורי פתח תקוה

  1. דחיית בקשת האב שהילדים ילונו אצל האם כדי שיוכל להתפלל במנין / פד"ר 1171061/3

    האב ביקש מבית הדין להורות שבשבתות בהן הילדים שוהים אצלו הוא יוכל להשיבם לבית האם במוצאי שבת, כדי שהוא יוכל להתפלל במנין בבוקר יום ראשון. בית הדין דחה את בקשת האב קודם כל כיוון שהשיקול העיקרי בעניין החזקת הילדים הוא טובת הילדים, ואין זה טובת הילדים שבשבתות הקיץ שעת השינה שלהם תתאחר מאד. בנוסף לכך, ציין בית הדין שאין זה מחובתה של האם לדאוג לתפילות האב ולכן ואין מקום לחייב אותה לשוב מוקדם לביתה בשביל זה. מעבר לכך פסק בית הדין שכיוון שהאב חייב בחינוך ילדיו, לכן בשהותם אצלו והשבתם למוסדות החינוך ביום ראשון בבוקר הוא מקיים מצוה מן התורה, והדבר דוחה מצוה דרבנן של תפלה בציבור, ובשעה זאת הוא פטור מכל מצוה אחרת מדין העוסק במצווה פטור מן המצווה.

    קראו עוד...

  2. *דחיית בקשה לשינוי הסכם גירושין / פד"ר 1219031/5

    הבעל הגיש בקשה לשנות את הסכם הגירושין בטענה שההסכם אינו מאוזן ואין סימטריה בין הצדדים. כמו כן טען שלא הבין בשעת עריכת ההסכם את משמעות הוויתורים שוויתר. בית הדין דחה את הבקשה, הן משום שאדם אינו נאמן לומר שלא הבין את ההסכם שחתם עליו, והן משום שהרבה פעמים הסכם אינו סימטרי מבחינה אוביקטיבית אלא נערך על פי הרצונות שהיו חשובים לצדדים בעת עריכת ההסכם.

    קראו עוד...

  3. תנאים בהסכם ממון העלולים לפגוע בכשרות הגט / פד"ר 1208788/1

    הצדדים הופיעו לפני בית הדין לצורך סידור גט, לאחר שאישרו הסכם גירושין והסכם ממון בבית המשפט. במהלך הדיון בית הדין התוודע לסעיף בהסכם הממון שנחתם לפני החתונה הקובע כי אם הבעל לא ישתף פעולה בהליכי הגירושין הוא יחויב לשלם מזונות בסך 3000 דולר לחודש. הצדדים הצהירו בבית הדין שהסכמתם לגירושין ניתנה מרצון חופשי ואינה נובעת מהסעיף האמור. בית הדין דן בסעיף זה וקבע שבסעיפי ההסכם נשואי דיון זה יש את כל המרכיבים של גט מעושה לכל השיטות. על אף שהצדדים הצהירו שהסעיף איננו העילה לגט, בית הדין פסק שכל זמן שעומדות בפני הבעל שתי אפשרויות בלבד, או לשלם קנס או לגרש, הדבר נחשב כגט מעושה. לכן בית הדין הורה לצדדים להגיש לו הסכם מתוקן בו יושמט הסעיף האמור, ורק אז ייקבע מועד לסידור הגט. יש לציין כי הסעיף המדובר איננו מופיע בהסכמי קדם נישואין המקובלים.

    קראו עוד...

  4. @דחיית בקשת הבעל לדחות את הגט עד לאחר ההכרעה בעניין הממון / פד"ר 1163682/2

    קראו עוד...

  5. דין 'משפחה שנטמעה' בעולי רוסיה ובעדת 'בני ישראל' בהודו / פד"ר 1190088/1

    פסק הדין דן בבקשת היתר נישואים לבת לקהילת "בני ישראל" מהודו. פסק הדין סוקר בהרחבה את כל השיטות שדנו בכשרותם של "עדת ישראל": לדעת הרבנים: רוזובסקי, פיינשטיין (אף שלא התייחס במפורש ל"בני ישראל") הרצוג, עוזיאל, ניסים, יוסף, ישראלי יש להתיר את בני כת "בני ישראל" להנשא לאחר בירור יוחסין. לעומת זאת, הרבנים וולדנברג שטרנבוך ובעל קהילות יעקב אסרו אותם להנשא ללא גיור אך הם התירו להם להנשא זה לזה. בפסק הדין נידונו בהרחבה נימוקי הדעות השונות, עיקר המחלוקת היא האם להשוותם לאיסור להינשא לכותים ולמחלוקת הפוסקים על האיסור להינשא לקראים: בגמרא בקידושין נאסר להינשא לכותים, משום שהם שלא בקיאים בטיב גיטין וקידושין ומחשש שהתערבו בהם פסולים. לדעת המתירים האיסור היה משום גזירה ועל "בני ישראל" מהודו לא גזרו , מעבר לכך במקרה של קהילת "בני ישראל" על פי רוב הם נהגו שלא להתגרש כלל. בנוסף לכך לדעת המתירים אין דינם דומה לדין הקראים, כיון שהקראים פעלו ביודעים נגד החכמים ואילו בני ישראל פעלו מתוך אי ידיעת ההלכה. ולדעת האוסרים האיסור על הכותים היה מן הדין ואין צורך בגזרה לאיסור. בנוסף נידון ההיתר "משפחה שנטמעה נטמעה", שלדעת חלק מהמתירים כאשר נטמעו שלא בכוונה אין לאסור לאחר דורות ואילו לדעת האוסרים אין זה רלוונטי בקהל שלם שלא נטמע בכלל קהילות ישראל. למעשה החלטת הרבנות הראשית על פיה נוהגים בתי הדין מיום ח' חשון תשכ"ב היא כדעת המתירים, אך לצד זאת נקבעה הנחיה לעשות בירור שלושה דורות לאחור שלא היה מקרה של נישואים לאחר גירושים שלא נעשו כהלכה. לאור החלטת הרבנות הראשית בית הדין התיר למבקשת להינשא, כיון שהתברר שאמה ואם אמה, במשך כמה דורות, לא התגרשו. כמו כן ציין בית הדין שגם לדעת האוסרים אין איסור על בני העדה להתחתן בינם לבין עצמם. אולם גם בן עדתה יצטרך לברר שהוא נצר לשלושה דורות של נשים שלא נישאו לאחר גירושין.

    קראו עוד...

  6. השפעת טענת אלימות על חיוב גט / פד"ר 1125041/2

    האשה מרדה על בעלה בעקבות טענות לאלימות מצידו, ושנה וחצי לאחר מכן הגישה תביעת גירושין. במשך הזמן שחלף האשה היתה מטופלת במרכז לאלימות במשפחה, שם ייעצו לה להתגרש, אך עדיין חיו הצדדים באותה דירה. הבעל טען שהוא רוצה בשלום ובשיקום הנישואין. בית הדין פסק שטענת הבעל הוא רוצה בשלום אינה כנה, כיון שבדיון בבית המשפט הוא הסכים לפירוק שיתוף ומכירת הדירה כשהיא פנויה. כיון שכך בית הדין חייב אותו במתן גט. מצד שני בית הדין אינו רואה את הבעל כבעל אלים ומכה כיון שבית המשפט הגדיר את מעשיו כ"עבירות אלימות ברף נמוך" וגזר עליו עונש הרתעתי בלבד. בית הדין רואה את תביעת האשה כטענה שבעלה מאוס עליה (מחמת האלימות) באמתלא מבוררת, טענה המחייבת מתן גט אך אינה מזכה בתשלום הכתובה.

    קראו עוד...

  7. דחיית בקשה להצמיד את חיוב המזונות למדד / פד"ר 1101081/8

    האיש התחייב בהסכם הגירושין למזונות בסכום מסויים. האשה מבקשת לקבוע שהסכום יהיה צמוד למדד, ללא שהאיש הסכים לכך. בית הדין ערך בירור ארוך בנושא התנודות בערך המטבע בזמן חז"ל ובימינו והביא את הדעות השונות בנושא. למעשה קבע בית הדין שמחמת הספק אין לחייב אדם, כיון שהמוציא מחברו עליו הראיה.

    קראו עוד...

  8. חישוב חוב של כתובה בלירות / פד"ר 985020/7

    בני הזוג נישאו בשנת 1974, ובשטר הכתובה נקבע סכום של 100,000 לירות, אשר ערכה כיום 10 ש"ח בלבד. הבעל יזם גירושין, ובפסק דין נידונה בהרחבה חיוב הכתובה במקרה זה, וערכה בימינו. הדיינים הכריעו שכיון שהבעל יזם את הגירושין, יש לחייב את הבעל במלוא הכתובה. בנוסף הכריע בית הדין שהכרעת בית המשפט כי הבעל יקבל באיזון המשאבים חלק נמוך מחלקה של האישה אין פירושו שהבעל 'נתן' לה מחלקו המגיע לו, אלא שזהו חלקו בממון על פי החוק. ולכן אין כאן תשלום הפוטר אותו מחיוב הכתובה. בפסק הדין האריכו לדון כיצד להעריך כתובה הנקובה בלירות, וסקרו את מחלוקות האחרונים בעניין. למעשה, הכרעתם היא שכיוון שבעת המעבר מלירות לשקל קבעה המדינה ערך נקוב להמרת המטבע, ולכן כך יש להתייחס לחוב בלירות שלא הוצמד במפורש למדד. אולם בכתובה יש סיבות לומר שהבעל חייב יותר ממה שנכתב בכתובה: א. על פי ההלכה הבעל חייב לפחות מאתיים זוז. ב. תוספת כתובת דינה כמתנה, ובמתנה אנו אומדים את דעת הנותן בשעת המתנה, ויש לשער כי הבעל התכוון להתחייב סכום שישמור על ערכו. מנהג בתי הדין לא קבוע בשאלה זאת: הרב אלישיב והרב עובדיה נטו להצמיד כתובות בלירות למדד, אולם יש שהעדיפו הצמדה לדולר, כך מובא בכמה פדר"ים וכן מובא בשם הגרש"ז אוריבך ובפתחי חושן כפשרה. למעשה הכריע בית הדין כפשרה שיש להצמיד את הכתובה לדולר ולכן יש להעריך את החוב ב15,000 דולר כיון שכך היה שווי הלירה בעת החתונה.

    קראו עוד...

  9. ***חשש קידושין בהצעת נישואין עם נתינת טבעת

    גבר הציע נישואין לאישה באומרו: 'התינשאי לי', ונתן לה טבעת. בית הדין התיר את האישה להינשא ללא צורך בגט. הסיבה לכך היא, שכדי שקידושין יחולו יש צורך במעשה קידושין ובעדים כשרים, ושני הדברים הללו לא היו במקרה שלפנינו. מצד מעשה הקידושין- אפילו היה אומר 'הרי את נשואתי' זה היה תלוי במחלוקת הפוסקים, ורק אם דיבר עימה קודם בעסקי קידושין היא ספק מקודשת, במקרה זה אין אמירת התנשאי לי נחשבת כעסקי קידושיה. בנוסף המבי"ט הסתפק אם בעל האומר לאישה בלשון עתיד התנשאי לי חייב להוסיף: "בטבעת זו" ואם לא הוסיף את המילים הללו האם אין בכך חשש קידושין, והספק הזה ראוי להצטרף לשאר הספיקות. מצד העדים- במעשה שלפנינו היה רק עד אחד, ובקידושין כאלו נחלקו הפוסקים האם חוששים לקידושיו. מה עוד שעד זה היה מחלל שבת לפי דבריו ולפי דברי הזוג. סיבה נוספת העלה בית הדין, שמלבד העד הנ"ל היו שם רק קרובי משפחה ולדעת חלק מהפוסקים במקרה כזה אומרים ש'נמצא אחד מהם קרוב או פסול עדותם בטלה'.

    קראו עוד...

  10. חיוב כתובה לאישה שטענה כי אינה יכולה לדור יחד עם בנותיו של הבעל מנישואיו הקודמים / פד"ר ‏1080750/3

    אדם נשא אשה. בני הזוג חתמו על הסכם שבו נאמר שהאשה תגור בביתו של הבעל יחד עם בנותיו מנישואיו הקודמים. האשה לא הסתדרה עם הבנות ועזבה את הבית, בטענות שונות בין היתר שהבעל מרד ובגד בה. הבעל הגיש תביעת גירושין. האשה תובעת את מלוא כתובתה. בבית הדין הוסכם ששני הצדדים מעוניינים בגירושין והשאלה היא מי מוגדר כמורד. הדיינים נחלקו כיצד להתייחס לאי יכולת האישה לדור עם בנות בעלה. לדעת הרוב: האישה איבדה תוספת כתובתה ויש לה עיקר כתובה בלבד (לדעת אחד הדיינים שבדעת הרוב יש לה גם תוספת, ולדעת המיעוט: איבדה עיקר כתובה ותוספת.

    קראו עוד...

  11. **איזון פנסיה מוקדמת למי שיצא לפנסיה מוקדמת בגלל אובדן כושר עבודה / פד"ר 1115144/5

    אדם איבד את כושר עבודתו ויצא לפנסיה מוקדמת בגיל צעיר, אשתו עדיין עובדת. היא דורשת לקבל מחצית מכספי הפנסיה של בעלה. בית הדין דחה את בקשתה.

    קראו עוד...

  12. **זוג שכבר 18 שנה אין ביניהם יחסי אישות / פד"ר ‏ 1098104/2

    אדם תבע גירושין. שני בני הזוג מודים שכבר 18 שנה אין ביניהם יחסי אישות. הבעל טוען שבתחלת התקופה הוא ביקש מאשתו, אבל לאחר זמן הוא למד שאין טעם לבקש ולכן הפסיק לבקש. האשה טוענת שאין יחסי אישות כי הבעל לא מבקש. האשה מבקשת שלום בית. בית הדין קיבל את תביעת הבעל.

    קראו עוד...

  13. **אשה שבגירושיה קבלה סכום שדי בו לרכישת דירה, אך היא העדיפה לחסוך אותו ולקחת משכנתא, וכעת היא דורשת שהגרוש ישא בהוצאות / פד"ר 620919/1

    בני זוג נפרדו. הם מכרו את דירתם והאשה קבלה אחוז ניכר מהכסף. האיש, לעומת זאת, קיבל סכום נמוך ואין לו דירה משלו. האשה יכלה לקנות דירה בסכום שקבלה, אך העדיפה להשקיע אותו בחסכון, ולקחת משכנתא לקניית דירה לה ולילדים המשותפים. משום כך היא תובעת שאבי הילדים ישא בהוצאות המשכנתא. בית הדין דחה את בקשתה.

    קראו עוד...

  14. הסכם למכירת חצי דירה שאחר חתימתו עלו מחירי הדירות / פד"ר 989461/14

    בני זוג חתמו על הסכם גירושין, לפיו יקנה הבעל את מחצית הדירה בסכום של 450000 ש"ח. לאחר שעלו מחירי הדירות האשה תבעה סכום גדול יותר כיוון שלטענתה היא חתמה על ההסכם על מנת שתקבל סכום שיספיק לה לקנין דירה חדשה. בית הדין דחה את טענת האשה משום שהטענה שההסכם נעשה על דעת שהאישה תקנה בכסף דירה חלופית לא הוכחה, ועל כן היא בגדר 'דברים שבלב'. בנוסף ההתחייבות אינה בטעות, הואיל ועליית מחירים נפוצה ועל דעת כן התחייבו כיוון שלא התנו שאם יהיה שינוי במחירים ישלמו לפי השווי בשעת התשלום. בייחוד כאשר מדובר בכתיבת סכום מפורש בהסכם אשר אינו נותן מקום לפרשנויות אלא אם כן חלו שינויים קיצוניים ביותר בין תקופת ההסכם לתקופת מימושו. בית הדין דן גם במעמדו ההלכתי של 'הסכם גירושין' וקבע שמעמדו כהסכם גמור והוא אינו בבחינת 'ראשי פרקים'. לכן גם לדעות (הט"ז, הב"ש ורע"א) ש'ראשי פרקים' שמוסכם שיבוא אחריהם הסכם מפורט אינם מחייבים (לעומת דעתם של בית שמואל אחרון, הנודע ביהודה והטיב קידושין), ולכן אי אפשר לחזור מ'הסכם גירושין'.

    קראו עוד...

  15. חזרה ליהדות של אישה שנישאה למוסלמי וגרה עמו שנים רבות / פד"ר ‏1071427/1

    אישה שנולדה כיהודיה אך חיה עם מוסלמי וילדה לו ארבעה ילדים והתאסלמה וכעת רוצה לחזור ליהדותה ולהנשא ליהודי, בית הדין סקר את מנהג בתי הדין להצריך קבלת חברות וטבילה בפני שלושה (כמנהג הרמ"א) מתוך הבהרה שאינו לעיכובא, ולאור הדרכתו של הגרי"א וולדנברג: מקבלים את חזרתו לחיק היהדות באהדה ובשמחה רבה, ואומרים לו 'אחינו אתה' ומתפללים עליו לפני אבינו שבשמים – כשם שהטה את לבו לשוב בתשובה שלמה אל חיק היהדות שממנה לוקח ומשם מקור יניקתו כן ייטע בלבו אהבתו ויראתו ויחננו בדעה ובינה והשכל להבין עמקי וסודי התורה ולמצוא את נתיב מצוותיה לטוב לו בזה ובבא. וכל זה בגלל ובאשר שמעיקרא לא פקעו ממנו יהדותו כלל וכלל

    קראו עוד...