הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

ערבות הדדית חיי אדם עני המהפך בחררה תחרות דיני חברות סמכות השלטון המקומי שכנים דיני עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך ועשית הישר והטוב טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה דינא דמלכותא חזרה מהתחייבות דיני חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית התמודדות עם כשלים חוזים משפטי ארץ גבורה מצור פדיון שבויים משמעת מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר דבר האבד גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה דיני ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זכיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי דיני משפחה לימודי אזרחות בתי הדין הרבניים עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה חוזה לטובת צד שלישי מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמני הקדש חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה משפטי ארץ ד - חוזים ודיניהם תום לב פסולי דין ערך זכויות עתידיות גיור משומדים זכרון דברים עריכת דין אסמכתא חשבון בנק נאמנות אב על כשרות בניו ממזרות שיעורים במסגרת מרכז הלכה והוראה עד מומחה עד פסול מורדת פוליגרף זכות עמידה בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התחייבות מופרזת התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה אופן קבלת עדות חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות חקירה וראיה ביוזמת בית הדין מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה טוהר המידות צנעת הפרט כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית

שינוי צוואה והפרה של הבטחה לחלוקה שווה

shutterstock

shutterstock

הרב עמוס ראבילו
בצוואה הלכתית מקובל להוסיף נוסח המאפשר שינוי הצוואה בעתיד. לגבי ההבטחה - אם מדובר על מתנה מועטת אסור לחזור ממנה, אך אם מדובר על מתנה גדולה מותר לחזור ממנה, אך מצד מידת חסידות אין לחזור, ויש מקרים שאף מחייבים לקיים את ההבטחה.

השאלה

זו שאלה מתחום המוסר כי אין בכוונתי לעשות מעשה כלשהו או לחלוק על הצוואה בדרך כלשהי. אשתי נפטרה לפני כארבע שנים. לפני פטירתה, חמתי (היא אלמנה) הבטיחה לאשתי ז"ל כי חלקה בירושה יהיה שווה לזה לשני אחיה לטובת שתי בנותינו (שליש לכל אחד). כשנתיים לאחר פטירת אשתי, חמתי חזרה בה ושינתה את הצוואה כך שחלקה של אשתי ז"ל הוקטן מאוד לעומת אחיה (במקום שליש רק חמישית). האם יש איזכור למקרה דומה? מה נפסק? תודה ובריאות טובה!

התשובה

שלום רב.

'צוואה הלכתית' פועלת בדרך כלל באופן של מתנה מהיום ולאחר מותו של המוריש, לכן לכאורה לא ניתן לשנות צוואה. אך ברוב הצוואות כותבים נוסח מעין זה (לקוח מכאן): "אני מקנה את הרכוש המוזכר להלן במתנת בריא שתחול מהיום ולאחר מיתה, אם לא אחזור בי" ולכן שמורה למוריש הזכות לחזור בו אם ירצה בכך, ואם חמותך חתמה על צוואה מעין זו, היא יכולה לחזור בה. עד כאן בדיני הצוואות והירושות.

מצד שני, חמותך הבטיחה לאשתך לפני מותה שהיא תיתן לה ירושה גדולה, והבטחות צריך לקיים.

אך במקרה שלך כנראה שאין חובה לקיים. מדובר על הבטחה לתת 'מתנה מרובה', וז"ל השו"ע בסימן רד סעיף ח': "וכן מי שאומר לחבירו ליתן לו מתנה, ולא נתן, הרי זה ממחוסרי אמנה. במה דברים אמורים, במתנה מועטת, שהרי סמכה דעתו של מקבל כשהבטיחו. אבל במתנה מרובה אין בה חסרון אמנה שהרי לא האמין זה שיתן לו דברים אלו עד שיקנה אותו בדברים שהם נקנים בהם".  מכאן שהבטחה לתת מתנה מרובה אינה מחייבת ואין איסור לחזור בו.

ישנם מקרים בהם חייבים לקיים את ההבטחה לתת מתנה גדולה כגון אם המקבל הוא עני, האמירה לתת מתנה מרובה נחשבת כנדר לצדקה וחייב לקיימו (שולחן ערוך יורה דעה רנח סעיף יב ובנושאי כלים שם).

כמה פוסקים כתבו שמצד מידת חסידות יש לקיים אפילו הבטחות לתת מתנה מרובה (ראו שו"ת בצל החכמה חלק ה סימן קסא אות ג, ופרי יצחק חלק א סימן נא).

מסקנה

אם חמותך לא הבטיחה דבר, ורק כתבה צוואה שבה כתוב שתוכל לחזור בה - היא יכולה לחזור בה, אפילו מצד מידת חסידות.

אם חמותך הבטיחה מתנה, מצד מידת חסידות חמותך צריכה לתת, וישנם מקרים בהם היא חייבת לתת בכל מקרה.

כל האמור מבוסס על הפרטים שמסרת, אולם, אם הפרטים שונים הדבר יכול להשפיע על התשובה. בכל מקרה כדי לתת תשובה מדויקת יש לשמוע את שני הצדדים.