הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מורדת פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מורד חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב פרויקט חוקי התורה

עזיבת דירה בגין חשבון מים גבוה

הרב עמוס ראבילו
אין לשוכר רשות לעזוב את הדירה בגין חשבון מים גבוה. אולם יש לערוך את החשבון בצורה הוגנת לשני הצדדים.

יצא לשוכרים חשבון מים גבוה האם יכולים לעזוב את הדירה

השאלה:

שלום לרב, אני ובעלי התחתנו לפני 3 חודשים אנחנו גרים בדירה מחולקת בחוזה נאמר לנו שנשלם מים וחשמל לפי צריכה שלנו. הגיע החודש חשבון מים לבעל הדירה והוא חילק את החשבון לפי נפשות החיות בדירה ולא לפי צריכה כי אין לבעל הדירה מונה לכל יחידה. יצא לנו סכום גבוה מאוד למרות שאנחנו כמעט ולא נמצאים בבית ובנוסף היחידה שלנו מאוד קטנה ביחד לכל השאר. השאלה שלי היא האם מותר לנו לעזוב את הדירה מבלי לשלם על הפרת חוזה ?

תשובה

עזיבת הדירה בהודעה מראש

ישנן שני סוגי שכירות דירה:

א. חוזה שלא נכתב בו האם יכולים לסיימו לפני הזמן או לא, ובמקרה כזה די בהודעה חודש מראש אם מדובר במקום שניתן למצוא שוכר אחר בהתראה כזאת בדרך כלל (ראו בכל זה בספר עמק המשפט שכירות סימן ד אות ד)

ב. חוזה שנכתב בו שלא ניתן לסיימו בהודעה מראש, ובמקרה כזה לא ניתן לצאת מהדירה אלא אם נמצא שוכר אחר המקובל על המשכיר, או להמשיך לשלם את השכירות.

אני מבין שהדירה בה מדובר היא מהסוג השני, או הראשון במקום שקשה למצוא שוכר אחר בזמן הזה.

עזיבת הדירה בגין חשבון המים

לא ניתן לעזוב דירה בגלל חשבון המים הגבוה. הבעיה אינה בדירה אלא בעריכת החשבונות, ואם תצליחו להראות לבעל הבית שהחשבון שלו לא נכון, אין שום בעיה בדירה. אם כן, מדובר על בעיה חיצונית לדירה ואין פה מקח טעות (ראו שולחן ערוך סימן רלב סעי' ה-ו).

חישוב נכון של חשבון המים

בנוסף, ידכם על העליונה כיוון שסיכמתם עם בעל הבית שהתשלום יהיה לפי צריכה, ועליו להוכיח כמה צרכתם (המוציא מחברו עליו הראיה). הוכחה טובה לעניין זה תהיה התקנת מונה מים נפרד (הוצאה של כמה מאות שקלים).

אם הוא לא מעוניין בכך, אזי ניתן לחלק לפי גודל הדירה או מספר החדרים ולא לפי הנפשות, (כך היה החוק במדינת ישראל עד 1955 שלא היתה חובה להתקין מד מים לכל דירה אלא עשו מד מים אחד לכל הבניין, חילקו את החשבון לפי מספר חדרים ולא לפי נפשות), ואין לו זכות לקבוע לבדו ועל דעת עצמו שמחלקים רק לפי נפשות[1].

כמובן שאתם חייבים לשלם את מה שצרכתם גם ללא מונה נפרד. לשם כך אתם צריכים לנסות לעשות תחשיב של שימוש בשירותים, מקלחות, מכונת כביסה וכו' (או על בסיס חשבון שקיבלתם בדירה קודמת, או זוגות צעירים דומים לכם בדירות אחרות), או ע"פ חדרים כמו שהצענו לעיל. כמו כן יש פוסקים האומרים שבכדי לצאת ידי שמים עליכם להגיע להסדר שירצה גם את המשכיר, ולכתחילה כדאי לחוש להם על מה שכבר היה[2].

 

לכן נראה שאין לכם סיבה לעזוב את הדירה כלל.

 

[1] אין זה נוגע לשאלה האם מיסים משולמים לפי נפשות או לפי ממון או לפי קירוב בתים המבוארת בב"ב ז ע"ב כיוון ששיקולים אלו נכונים בנוגע לשאלת ההנאה וחלוקת המס, ולא בנוגע לשאלה כמה מים רכשתם מחברת המים או מהמשכיר של השירה שקנה אותם מחברת המים.

[2] ראו בחושן משפט סימן עה סעי' יח, ובש"ך שם ס"ק סז.