הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מורדת פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים שיתוף נכסים

תמונות כראיה בבית דין

מהו תוקף הראיה של צילום במצלמה (נסתרת או לא נסתרת) לעניין קבלת עדות, האם זה קביל בבית דין

תמונות כראיה בבית דין

שאלה:

מהו תוקף הראיה של צילום במצלמה (נסתרת או לא נסתרת) לעניין קבלת עדות, האם זה קביל בבית דין כשני עדים?

תשובה:

בהלכה מצויות כמה דרכי ראיות שהעיקרית בהן היא עדות עדים. בנוגע להסתמכות על ראיות נסיבתיות ישנה מחלוקת תנאים (שבועות לד, א):

דתניא, רבי אחא אומר: גמל האוחר בין הגמלים ונמצא גמל הרוג בצידו – בידוע שזה הרגו;

גמל השתולל ונמצא גמל הרוג בצדו – לדעת רב אחא בעל הגמל המשתולל חייב, אולם חכמים (שם) חולקים על כך, כיון שאין וודאות מה קרה, וכן הלכה (רמב"ם נזקי ממון ח, יד). ממקורות נוספים (מפורט בקישור שבהערה הבאה) נראה שגם לדעת חכמים, במקרה של אומדנא גמורה שאין אפשרות אחרת לפרש את המקרה, הדבר נחשב כבירור ואין צריך בעדות נוספת ביחס לענייני ממון.

מכאן נראה שכאשר המציאות מבוררת לגמרי מספיקה עדות נסיבתית ואין צורך בעדות של שני עדים. בעניין זה יש פרטים רבים, ועל כך תוכל לעיין בנייר עמדה מס' 5, של מכון משפטי ארץ[1] בנושא הסתמכות על אומדנא, כאן הדברים כתובים בקיצור נמרץ.

לגבי הזיהוי על פי צילום, יש פוסקים שהדבר נחשב לסימן לגבי היתר עגונות (עיינו אוצר הפוסקים אה"ע חלק ה, עמ' 62, ואילך). וזאת בשני תנאים: א. הצילום יהיה ברור לגמרי. ב. אין חשש לעריכת הצילום.

להלכה נראה שאם יש ודאות שהצילום אמין, אזי ניתן להחשיב את הדבר לאומדנא גמורה שאין בה ספק, ובית הדין יכול לסמוך על זה כידיעה שאינה מצריכה עדות.

חשוב להדגיש שלבית הדין אסור להוציא דין שנראה בעיניהם מרומה, גם אם הוא עומד בכל כללי הראיות (שו"ע חו"מ טו, ג) ובוודאי שלצילום, שהוכח כאמין, יש משקל אף מול עדות שסותרת אותו לגמרי. בנוסף לכך, מכיוון שבדיני ממונות יש משמעות גדולה להודאת בעל הדין, מצלמה יכולה להוות אמצעי לחץ על בעל הדין להודות, ולשם כך ניתן להביא ראיה מצילום (עיינו פד"ר ירושלים ג, עמ' סג).

 

[1].   ראו באתר דין דין תורה, נייר עמדה מס' 5, בקישור: http://bit.ly/emda-omdan.