הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר לשאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מורדת פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה חיוב גבוה מסכום התביעה טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים שיתוף נכסים

ריבית בקניית רכב

הרב עמוס ראבילו
קניית רכב בתשלומים ולקיחת הלוואה לצורך קניית רכב - כיצד עושים זאת ללא איסור ריבית?

 

השאלה

שלום וברכה

 

אני מתכנן לקנות רכב, וברצוני לשאול לגבי איסור ריבית:

1. האם מותר לקנות רכב בתשלומים, כאשר המחיר יהיה גבוה יותר מהמחיר במזומן?

2. האם יש הבדל בין לקיחת הלוואה מהבנק לבין תכנית מימון של החברה המוכרת (היבואן, חברת השכרה וכו`)?

3.במידה ויש היתר לכך - באלה מקרים צריך לעשות היתר עיסקא, וכיצד עושים אותו?

4.כמו כן, האם יש הבדל בדין אם המכונית תשמש אותי להגעה לעבודה (``עיסקא``) או לא?

התשובה     

1) ביו"ד קעג,א מבואר, שכאשר ניתנת הנחה עבור תשלום במזומן, הרי שהתשלום במזומן נחשב כמחירו האמיתי של החפץ, והמשלם יותר בתשלומים, עובר על איסור ריבית.

במקרה בו אתה משלם בקרדיט כלומר החברה מקבלת את מלוא התשלום מיד ואתה משלם בתשלומים לחברת האשראי זה מותר כי יש לחברת אשראי היתר עיסקא.

2) לבנק בארץ ישראל יש היתר עיסקא מוסדר, מה שאין כן שאר הגופים המסחריים.

מבחינה הלכתית, הבנק הוא חברה בע"מ, וסביר מאוד שגם החברה המשכירה או היבואן הן 'חברות בע"מ'. בחברה בע"מ נחלקו הפוסקים האם היא גוף משפטי עצמאי, כפי ההגדרה המשפטית של חברה בע"מ במשפט המודרני, ולכן אין חלות עליה מצוות התורה כמו- ריבית וחמץ בפסח, (מהר"ם שי"ק יו"ד קנ"ח, צפנת פענח קפ"ד, ועיין בשו"ת מנחת אשר ח"א עמוד שס"א) או שמא היא בבעלותם של בעלי מניות החברה (בית יצחק יו"ד ח"ב קו"א לב וכן דעת רוב הפוסקים). לכן, לעניין זה, אין עדיפות לבנק על החברה המשכירה.

3)  ניתן לעשות היתר עיסקא.

עיין באתר דין תורה:  http://www.dintora.org/article/152   דוגמא להיתר עיסקא.

כמו כן ניתן להוסיף סעיף לחוזה: "כדי להימנע מאיסור ריבית הסכם זה נעשה ע"פ היתר עיסקא המקובל בבנק דיסקונט (או כל בנק אחר בארץ ישראל)" (עיין תורת ריבית טז, ב, ובהערות שם).

4) בשו"ת משפטי ארץ ח"ב עמוד 99 הוסבר, כי הרעיון העומד מאחורי היתר עיסקא הוא, שהמלווה אינו אלא משקיע והלווה אינו אלא מתעסק, כלומר משתמש בכספים שקיבל כדי להפיק מהם רווח. לשם כך יש צורך בעיסקא כלומר בעסק האמור להניב רווחים. הלווה והמלווה אמורים להתחלק ברווחים ובהפסדים בדרך מסוימת שאין כאן המקום לבארה.

מכונית לשימוש פרטי אינה עסק המניב רווחים, וקשה להגדירה כעסק. לכן, ודאי עדיף לקחת הלוואה עבור מכונית המשמשת אותך לנסיעה לעבודה כיוון שאז ניתן להגדיר את המכונית כחלק מהעבודה והרווחים הנלווים אליה.