הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

כדור של ילד שנמצא לאחר יאוש

הרב עמוס ראבילו
כדור נמצא לאחר כחודש, והמאבד התייאש: אם המאבד פחות מגיל בר מצווה, יש להשיב את הכדור מן הדין. ואם הוא מעל גיל בר מצווה, מן הדין הכדור שייך למוצא, ולפנים משורת הדין יש להחזירו למאבד.

השאלה

שלום לרבנים.

היה לנו מקרה בישיבה:

לתלמיד (א`) עף כדורגל ואבד לו.

תלמיד אחר (ב`) מצא את הכדור על הגג אחרי חודש וחצי והוריד אותו.

כשראה א` את הכדור, דרש אותו בחזרה, אולם ב` טוען שהכדור שלו כי הוא מצא וא` התייאש!

למי שייך הכדור?

תודה!

 

התשובה

תשובה בקצרה

א) אם המאבד בגיל בר מצווה, והתייאש, הכדור שייך למוצא. ולפנים משורת הדין יחזיר את הכדור למאבד.

ב) אם המאבד טוען שלא התייאש והוכיח זאת, הכדור שייך למאבד.

ג) אם המאבד פחות מגיל בר מצווה, יש להשיב את הכדור למאבד.

וכעת לתשובה בהרחבה.

א. תלמיד א' מודה שהתייאש

אם תלמיד א' מודה שהתייאש, והוא בגיל בר מצווה, הכדור שייך לתלמיד ב', כיוון שתלמיד ב' מצא אותו לאחר ייאוש, ואז אין חובת השבת אבדה (בבא מציעא כא.) וזה לשון השולחן ערוך (חושן משפט רסב,ה):

"מצא דבר שנתייאשו הבעלים ממנו, כגון שאמרו: ווי לחסרון כיס, אפילו יש בו סימן הוא של מוצאו. וכן המוצא דבר שמוכיח בו שיש זמן רב שנאבד מבעליו ונתייאשו הבעלים, הוא של מוצאו, אפילו יש סימן בגופו או במקומו".

כלומר, בין אם שמענו במפורש שהבעלים התייאשו, ובין אם עבר זמן רב המראה שהבעלים התייאשו, החפץ שייך למוצא.

אך לפנים משורת הדין ראוי שתלמיד ב' יחזיר את הכדור לתלמיד א' (שולחן ערוך חושן משפט רנט,ה).

ב. תלמיד א' טוען שלא התייאש

אם תלמיד א' טוען שלא התייאש, והוכיח את טענתו, כגון שהמשיך לשאול אנשים על הכדור ולחפש אותו, הכדור שייך לתלמיד א', אבל אם לא הוכיח את טענתו הכדור שייך לתלמיד ב'. זאת משום שהזמן הרב שעבר מהווה עדות ("אנן סהדי") שהתייאש ואם הוא טוען אחרת עליו להוכיח את טענתו.

ג. המאבד והמוצא אינם בני מצוות

אם התלמידים אינם ברי מצווה, יש פוסקים שכתבו שאין יאוש לקטן (נתיבות המשפט סימן רס סקי"א), ואביו של המוצא מחויב להחזיר את האבדה (ראו ספר משפט האבדה סימן רנט מאזני צדק סק"א אות ד). וכך רגילים לפסוק (ראו השבת אבדה כהלכה פרק ה סעיף ז הערה כה).

 

בשולי הדברים נזכיר שבבית ספר יסודי יש חובת השבת אבדה תמיד כיוון שהילדים הם פחות מגיל בר מצווה, אלא אם כן ההורים ידעו על האבדה והתייאשו בעצמם.