הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי

מוכר שאמר לקונה שמילא שמן והסתבר שלא מילא ובעקבות כך נהרס המנוע -האם המקח בטל?

הרב עמוס ראבילו
כאשר מוכר ידע על מום במקח ולא סיפר לקונה וכתוצאה מכך המוצר נהרס, המקח הוא מקח טעות והקונה רשאי להחזיר את המוצר למוכר.

האם כאשר מוכר שאמר שמילא שמן והסתבר שלא מילא ובעקבות כך נהרס המנוע, המקח בטל?  

שאלה

שלום רב, ביום רביעי קניתי קטנוע מאדם, בדקתי אותו עצמאית וכשפתחתי את מדיד השמן המדיד היה שבור ולא ניתן היה לראות את כמות השמן. כששאלתי את המוכר לגביי השמן הוא אמר שנעשה טיפול והשמן במצב טוב ואין צורך להחליפו. מיד לאחר הקניה נסעתי לעבודה ובצאתי מהעבודה הקטנוע לא הניע. שלחתי אותו עם גרר למוסך ושם נאמר לי שלא היה כמות מספקת של שמן מנוע ולכן הלך המנוע. עלות החלפת מנוע שווה יותר מהקטנוע עצמו. האם המוכר צריך להשיב את כספי בחזרה או לכל הפחות להשתתף איתי בעלות הנזק? תודה רבה

 

תשובה

לא ניתן להכריע בדיני ממונות ללא שמיעת שני הצדדים בבית דין ולכן רק נפרוס את ההלכה.

במקרה בו המוכר הטעה את הקונה והעלים מום שבסתר שהיה ידוע לו, ועל סמך דבריו הקונה השתמש במוצר והמוצר נהרס, כתב השולחן ערוך[1]:

המוכר דבר שיש בו מום שאינו נראה, ואבד המקח מחמת אותו המום, הרי זה מחזיר את הדמים. כיצד, המוכר לחבירו שור שאין לו טוחנות (פי' שיניים) והניחו הלוקח עם הבקר שלו והיה מניח המאכל לפני כולם ואוכלים, ולא היה יודע שזה אינו אוכל עד שמת ברעב, הרי זה מחזיר לו את הנבילה ויחזיר את הדמים; וכן כל כיוצא בזה.

במקרה בו המוכר לא ידע על המום, נחלקו השולחן ערוך והרמ"א:

ואם היה המוכר ספסר (פי' קונה ומוכר בהמות בשוק, ביום שקונה מוכר, רש"י) שלוקח מזה ומוכר לזה ואינו משהה המקח עמו, ולא ידע במום זה, הרי הספסר נשבע שבועת היסת שלא ידע במום זה, ויפטר, מפני שהיה על הלוקח לבדוק השור בפני עצמו ולהחזירו לו קודם שימות, ויהיה הספסר מחזירו על הלוקח הראשון, והואיל ולא עשה כן הוא הפסיד על עצמו. הגה: ויש חולקין וסבירא להו דאפילו הסרסור צריך לשלם דאף על גב דהוא נתאנה אין לו להונות אחרים.

אם כן לדעת השולחן ערוך- אם לא ידע על המום ולכן לא אמר לקונה והקונה השתמש והרס את המקח- החובה לשאת בעלות הנזק על הקונה, אבל לדעת הרמ"א החובה מוטלת תמיד על המוכר.

בכל אופן במקרה שלך שהמוכר אמר שבדק את השמן, ובדרך כלל סומכים על דבריו, ובפרט שלא היתה לך שום דרך לבדוק את העניין, יש פה מקח טעות, והמקח בטל.

 

[1] חושן משפט סימן רלב,יח