הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי והתפטרות עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא לפני עיוור מועד הקרע ריח הגט רכב אוטונומי קדימויות בהצלת נפשות הצלת נפשות

באילו מקרים מותר לסיים שכירות לפני הזמן

הרב עמוס ראבילו
אם לא כתבו תאריך סיום בחוזה אלא רק קבעו סכום לתשלום מותר לסיים את השכירות לפני הזמן. אםאך אם כתבו בחוזה תאריך שבו השכירות מסתיימת לא ניתן לסיים את השכירות לפני הזמן שלא בהסכמת הצדדים.

באילו מקרים מותר לשוכר או למשכיר לסיים את ההתקשרות ביניהם לפני הזמן?

שאלה

לרב שלום אני אברך שהיה בשליחות בחו"ל שנים רבות ובעל דירה בודדת בישראל שקניתי באחד מהערים בארץ את הדירה השכרתי במשך שהותי בחו"ל ושהודעתי לשוכר שביוני 2021 - תום חוזה השכירות, אצטרך את הדירה הוא ביקש מאוד להאריך בשנה עד סוף יוני 2022 הסכמתי לעזור על ידי שאשכור דירה אחרת לשנה זו לראות איך אני מתמקם בחזרה בארץ. בחודש נובמבר הודיע לי השוכר שהוא קנה דירה בשעה טובה ומוצלחת ולכן הוא יוצא מהדירה שלי ומסיים את התחייבותו בסוף החודש, וכשאמרתי לו שעל פי החוזה החתום כחוק עליו למצוא שוכר הוא טען שעלי חובת הפרסום. הסכמתי ופרסמתי אך הוא חזר אלי וטען שאין שוכרים משום שהדירה צריכה שיפוץ, ולכן התנער מכל אחריות. לאחר שברחמי שמיים מצאנו שוכר מחודש ינואר 2022 עד חודש סוף חודש יוני בעזרת ה' על מנת שאוכל לשלם את התחייבויותי למשכיר של הדירה שלי (הרבה יותר זול ממה שהשוכר המקורי היה אמור לשלם) הוא לא מוכן לשלם את שכירות חודש דצמבר ואת ההפרשים של השכירות שלו פחות השכירות של השוכר החדש שנכנס תחתיו. לטענתו הוא התייעץ עם דעת תורה ואמרו לו שמספיק להודיע 30 יום למשכיר ואפשר לצאת ללא שום בעיה הגם שבחוזה כתוב לא כך. אשמח לדעת מה היא דעתכם בתודה מראש יצחק סנדלר

תשובה

על מנת לפסוק בדיני ממונות, חייבים לשמוע את שני הצדדים. אנחנו נביא את הדינים שנראים קשורים למקרה כפי שאתה ציירת.

בהלכה יש שני סוגי שכירות, יש שכירות סתם, ויש שכירות עם מועד.

שכירות סתם ניתן לסיים בהודעה מראש של 30 יום (חושן משפט שיב,ז ערוך השולחן שם יג וראו שם פרטי הדין). שכירות עם מועד סיום לא ניתן לסיים לפני המועד שנקבע (חושן משפט שיב,א),

אם מסיים עליו למצוא אדם שייכנס במקומו שיהיה מקובל על המשכיר. אם מצא שוכר שיכול לשלם פחות מהסכום שהראשון היה משלם- השוכר הראשון צריך להשלים את ההפרש (ע"פ שולחן ערוך חו"מ סי' שלג סע' ב; עמק המשפט ה: שכירות בתים, סימן ח, עמוד קמח).

ולכן אם כתבת בחוזה שהוא מתחיל מיום א' אלול תשפ"א עד א' אלול תשפ"ב זה שכירות עם מועד קצוב, ולא ניתן לסיים את השכירות קודם (אלא במקרים מיוחדים המפורטים שם בשולחן ערוך). אם לא כתבת תאריך אלא סתם כתבת שיש לשלם לחודש כך וכך ש"ח- ניתן לסיים את השכירות בהודעה מראש של 30 יום.