תגיות
אונאה גזל
שאלה
שלום וברכה האם וכמה יש אונאה לסוחר סת"ם? כגון מגילת אסתר שקנה ב6000 ומוכר ב8000 האם יש בו אונאה? בכבוד רב
דיני אונאה אינם קשורים דווקא למחיר שהמוצר נקנה בו אלא למחיר השוק של המוצר. לכן סוחר מוכשר יכול למצוא מציאה ולקנות אותה מאוד בזול, ולמכור אותה במחיר השוק, ולהרוויח 100% ואין זה נקרא אונאה.
אונאה היא מכירה בשונה ממחיר השוק בשישית או יותר (ראו שולחן ערוך חושן משפט סימן רכז).
כיום קשה לקבוע מהו מחיר השוק, כיוון שניתן לקנות באתרי אנטרנט ובאופן כללי אין מחיר קבוע למוצרים (ראו את דברי הרב זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל והרב אשר וייס שליט"א במשפטי ארץ חלק ג' מעמוד 337 ואילך). באופן ספציפי קשה לקבוע מהו מחיר השוק לסת"ם, כיוון שכתב יפה כותב ירא שמים קלף מיוחד וכו' משנים את המחיר.
אולם למרות הקושי לקבוע מהו מחיר השוק, אם מדובר במחיר הגבוה במיוחד מהמחיר המקובל, יהיה בכך גזל (ראו משפטי ארץ חלק ג עמוד 346).
כל טוב.