הרשם לקבלת עדכונים

תגיות

חיי אדם גט מוטעה רועה זונות חברות השלטון המקומי שכנים עבודה נזיקין שכירות דירה פשרה תיווך טוהר הנשק העימות האסימטרי עדות טוען ונטען שבועה חזרה מהתחייבות חוזים קבלן פיטורי עובד שומרים קנסות הוצאה לפועל רישום בטאבו אודות המשפט העברי חוק הבוררות הסתמכות צדק מקור ראשון סקירת פסק דין הפרת חוזה הדין הבינלאומי הוצאת דיבה ולשון הרע דוגמא אישית חוזים משפטי ארץ ביטול מכירה קרע הודאת בעל דין מכר רכב אונאה אתיקה עסקית ריבית מיקח טעות קניין חוקי המדינה צדקה זכויות יוצרים מכר דירה משטר וממשל מידת סדום ערעור אומדן הוצאות משפט בתי המשפט מנהג הלנת שכר גרמא ומניעת רווח מאיס עלי עדות קרובים שטר בוררות חוקה הצעות חוק כלכלה יהודית צוואה היתר עיסקא הלוואה הסכם ממון בין בני זוג שמיטה מזונות האשה ביטוח היתר עגונה יוחסין - מעמד אישי ירושה ראיות דיני תנאים גזל דין נהנה שותפות מוניטין זיכיונות ורישיונות נישואים אזרחיים ופרטיים השקעות מחילה בר מצרא מקרקעין מכר עילות גירושין סדר הדין המחאה / שיק מיסים וארנונה היתר נשיאת אשה שניה השבת אבידה משמורת ילדים הדין הפלילי משפחה לימודי אזרחות עבודות אקדמיות שו"ת משפטי ארץ חלק א סמכות בית הדין ומקום הדיון כתובה משפט מנהלי הסדרי ראיה השכרת רכב אתיקה צבאית מתנה פרשנות חוזה מזונות ומדור הילדים מגורי בני זוג אונס ואיומים הקדש ונאמניו חלוקת רכוש ואיזון משאבים הצמדה מעשי ידי אשתו תום לב פסולי דין גיור אתיקה משפטית עריכת דין אסמכתא חשבון בנק תנאים ממזרות שיעורי סולמות עד מומחה מרידה פוליגרף בירור יהדות כפיית גט שלום בית בוררות חיובי אב לבניו דת יהודית תקנות הדיון סופיות הדיון הסכם גירושין תלונת שווא אפוטרופסות הברחת נכסים פיקציה התיישנות גט מעושה אבידה ומציאה פסיקת סעד שלא נתבע טענת אי הבנה בדיקות גנטיות מדריך ממוני מעשי בעילת זנות פרשת שבוע יבום חדר"ג ייעוץ חקיקה סעד זמני כשרות משפטית מחשבה מדינית רווחה יהודית רמאות וגנבת דעת היתר נישואין מדינת הלכה ועד הבית הימורים יורד לאומנות חברו שיתוף נכסים שליחות גט ביטול קידושין מדור האשה קבלת עול מצוות חזרה מהודאה מקח טעות חלוקת רכוש שומת מטלטלים גביית חוב דיין יחיד שיערוך מזונות חזקת יהדות תקנת שו''ם כונס נכסים צו הרחקה שליחות דמי ערבות משפטי ארץ ה: בית הדין לממונות דינא דמלכותא דינא עוברת על דת כיעור שומת מקרקעין פסילת הרכב חוקי התורה מעשר כספים אורות החושן: עבודה וקבלנות צנעת הפרט הסכם קיבוצי צו הרחבה נאמנות באיסורים ניכור הורי עביד איניש דינא לנפשיה

שבר מנעול שהונח על אופניו, האם צריך לשלם?

הרב עמוס ראבילו
השובר מנעול שהונח על אופניו צריך לשלם. אלא אם כן הוברר לחלוטין שמדובר בגנב שלא יציית לדין.

שבר מנעול שהונח על אופניו, האם צריך לשלם?

שאלה

אני ראש ישיבה תיכונית. באחד הימים מגיע תלמיד שמספר שלפני כמה חודשים נגנבו לו אופניים, והבוקר הוא מגיע לישיבה ורואה אותם נעולים לגדר של הישיבה. ניסינו לבדוק במצלמות מי הביא אותם, אך הייתה תקלה והם לא עבדו. נאמר לו שינסה לראות לאורך היום מי זה שהביא. הוא תצפת, ביקש מהשומר, אך הוא חשש שבזמן שיהיה בשיעורים האחרונים באותו היום הגנב ייקח את האופניים, אז הוא פרץ את המנעול ולקח אותם (עביד איניש דינא לנפשיה, ובפשטות יש כאן פסידא, כי הגנב יכול להיעלם עם האופניים) אחה"צ פנו אלי אבא ותלמיד. התברר שהם מצאו בישוב שלנו לפני כמה חודשים אופניים זרוקים ליד החצר. האם פרסמו והכריזו על האבדה המון פעמים (אני ראיתי זאת) ולאחר חודש, אמר להם הרב שהם יכולים להשתמש, ובמידה ויגיע המאבד, יפצו אותו על בלאי וכו'. באותו היום הבן של המוצא הגיע עם האופניים לישיבה ונעל אותם ו... הבנו - שמדובר באותו זוג אופניים. בפשטות - כיון שיש באופניים סימן מובהק, ברור שלא היה יאוש והם של המאבד (כיון שהוא גר בישוב אחר, הוא לא ראה את כל הפרסומים). שאלה - לגבי המנעול שהוא פרץ (עולה כ 60 שח) האם הוא צריך לשלם למוצא (בעל המנעול) כיון שהוא מוצא ישר והגון שהיה מחזיר את האופניים בשמחה או שהוא פטור מדין 'עביד איניש'.

 

תשובה

השובר חייב לשלם על המנעול.

בשביל להפעיל את דין עביד איניש דינא לנפשיה ולהזיק לשני ולהיפטר, צריכים להתקיים מספר תנאים, והמרכזיים שבהם הם (כפי שמפורש בחושן משפט סימן ד):

  1. הנגזל לא יכול להציל את רכושו באופן אחר אלא על ידי הכאת הגזלן או נזק לרכושו.
  2. ברור לנגזל שמדובר בגזלה שלו והוא יכול להוכיח זאת, ובנוסף ברור לו שהשני גזלן או מעוניין לגזול.

במקרה שלפנינו שני התנאים לא התקיימו:

  1. הוא כלל לא דיבר עם הגזלן ולא ראה כלל אותו כך שלא יכול היה לברר האם אפשר באופן אחר או לא,
  2. הוא לא יכול היה להוכיח שמדובר על הגזלן ושהגזלן לא יציית לדברי בית הדין או אפילו לדבריו בעצמו ויחזיר את האבדה (כי הרי הוברר שאין זה הגזלן).

לכן, עליו לשלם את הנזק שנגרם למנעול.

בשולי הדברים נעיר, שחלק מרכזי מדיני עביד איניש דינא לנפשיה מתבסס על הצורך למנוע מחבירו לעשות עבירה ולכן הותר למנוע ממנו זאת אף על ידי הכאה או נזק, מה שאין כן במקרה שלפנינו (ראו הלכה פסוקה סימן ד סק"ה ובהערות שם).